Rysujemy kwadrat

Na początek narysujemy proste figury geometryczne, będą to kwadrat i trójkąt równoboczny. Zaczniemy od umieszczenia żółwia na planszy. W tym celu wybieramy klawisz F9 i następnie z listy poleceń wybieramy nowy żółw, w kreatorze żółwia wybieramy nazwę dla żółwia, w naszym przypadku będzie to kwadrat i klikamy wykonaj.

Gdy mamy już umieszczonego żółwia na ekranie możemy przystąpić do pisania programu który narysuje dla nas kwadrat.

Do rysowania kwadratu potrzbne nam będą następujące instrukcje:

  • Naprzód (NP) - powoduje przesunięcie żółwia do przodu o określoną przez nas długość
  • Prawo (PW) - powoduje obrót żółwia o podana przez nas liczbę stopni w prawo
  • Lewo (LW) - powoduje obrót żółwia o podana przez nas liczbę stopni w lewo

Tak, więc aby narysować kwadrat będziemy musieli wykonać szereg instrukcji. Pierwszą instrukcją, jaką musimy wykonać jest ruch do przodu, więc w programie piszemy NAPRZÓD 100, wartość 100 jest odległością o jaka przesuwa sie żółw.Na ekranie pojawiłą się pionowa kreska, będzie to jeden z naszych boków kwadratu.

Twoja przegądarka nie wspiera elementu canvas! Pobierz Internet Explorer 9 lub nowszą wersję!

Następnie musimy obrócić żółwia o 90 stopni, aby narysować drugi bok. Mamy teraz do wyboru wybrać prawo lub lewo w naszym przypadku wybierzemy prawo. Tak, więc piszemy PRAWO 90, kolejnym krokiem będzie przesunięcie żółwia naprzód o 100.

W celu przyśpieszenia pisania można stosować zapisy skrótowe, dla instrukcji NAPRZÓD skrótem jest NP a dla instrukcji PRAWO skrótem jest PW.

Następnie piszemy NP 100 i obracamy żółwia o 90 stopni w prawo pisząc PW 90. Dalej postępujemy schematycznie do momentu otrzymania kwadratu

Dobrym nawykiem pisania w LOGO jest pozostawienie żółwia w dogodnej postaci po skończeniu wykonywania instrukcji. W naszym przypadku po narysowaniu kwadratu obracamy go dodatkowo o 90 stopni w prawo aby żółw znajdował się w pozycji wejściowej.

Kod programu który posłużył do narysowania kwadratu wygląda następująco:

NAPRZÓD 100, PRAWO 90, NP 100, PW 90, NP 100, PW 90, NP 100, PW 90

Instrukcje w LOGO można pisać w kolejnych liniach lub oddzielać je przecinkiem

Twoja przegądarka nie wspiera elementu canvas! Pobierz Internet Explorer 9 lub nowszą wersję!

Rysujemy trójkąt równoboczny

Jeżeli chcielibyśmy narysować trójkąt równoboczny możemy postąpić analogicznie do kwadratu, na początku utwórzmy nowy projekt – wybieramy plik i nowy projekt. Następnie nazywamy żółwia trójkąt i umieszczamy go na ekranie.

Zaczniemy od narysowania prostej tak więc piszemy NP 100, następnie aby osiągnać kąt 60°(każdy kąt trójkąta równobocznego ma miarę 60°) musimy obrócić żółwia o 120°. 120° ponieważ aby osiągnać kąt 60° w trójkącie musimy od prostej która ma 180° odjąć 60°(kąt jaki chcemy otrzymać) a to daje 120°. Piszemy, więc LW 120, kolejne kroki są analogiczne do poprzednich musimy narysować kolejny bok pisząc NP 100 i następnie utwożyc kolejny kąt 60° zapisujac w programie LW 120, mamy już dwa boki trójkąta aby narysować osatni bok pisząc NP 100. Kończymy poleceniem LW 120 aby ustawić żółwia w pozycji wejściowej.

Kod programu który posłużył do narysowania kwadratu wygląda następująco:

NP 100, LW 120, NP 100, LW 120, NP 100, LW 120

Twoja przegądarka nie wspiera elementu canvas! Pobierz Internet Explorer 9 lub nowszą wersję!